اخبار

برای شما که فرزند دانش آموز دارید: اهمیت تحرک و صحیح نشستن در سلامت دانش آموزان

برای شما که فرزند دانش آموز دارید:  اهمیت تحرک و صحیح نشستن در سلامت دانش آموزان
با توجه به اینکه دانش آموزان زمان زیادی را در مدرسه می گذرانند به نظر می رسد پیشنهادهای زیر می تواند به جلوگیری از بروز اختلالات ساختار قامتی آنها کمک شایانی کرد.
با توجه به اینکه دانش آموزان زمان زیادی را در مدرسه می گذرانند به نظر می رسد پیشنهادهای زیر می تواند به جلوگیری از بروز اختلالات ساختار قامتی آنها کمک شایانی کرد.
  1. با تشویق دانش آموزان به فعالیت های بدنی و کمک از عوامل انگیزشی با توجه به امکانات موجود(مانند حضور معلمان در محوطه حیاط، موسیقی شاد و بازی های گروهی و ...)، از بی تحرکی آنان جلوگیری شود و فعالیت بدنی و ورزش تنها به ساعات ورزش وتربیت بدنی محدود نشود.
  2.           تناسب اندازه کلاس با تعداد دانش آموزان، از نکات مهمی است که گاهی مورد توجه قرار نمی گیرد، در نیمکتی که بیش از دو نفرمی نشینند به علت نبود فضای کافی، اغلب دانش اموز مجبور است در وضعیت های بدنی نادرستی قرار بگیرد و البته میز و صندلی تک نفره همیشه بر میز و نیمکت برتری دارد.
  1.          اگر دانش آموزان در نیمکت های ۲-۳ نفره می نشینند، حتما توجه شود که در روزهای مختلف، محل نشستن آنان تغییر کند تا قرار گرفتن در یک وضعیت یکنواخت با انحراف در راستای ستون مهره ها همراه نشود.
  1.          ارتفاع میزها به گونه‌ای انتخاب شود تا دانش‌آموز برای خواندن یا نوشتن مجبور به خم شدن، نباشند. برای تعیین ارتفاع مناسب زاویه ۹۰ درجه آرنج ملاک سنجش مناسبی است.
  2.         سطح میز مدارس اغلب سفت است که در دراز مدت به بافت های نرم، ناحیه آرنج و ساعد فشار بیشتری وارد کند، استفاده از لایه های محافظ آرنج علاوه بر افزایش طول عمر، لباس مدرسه می تواند از این فشارها بکاهد.
  3.          ارتفاع نشیمنگاه  نیز باید به گونه ای باشد که با زاویه  ۹۰ درجه خم شدن زانوها ، کف پا بر روی زمین قرار بگیرد.
  4.          سفت بودن سطح نیمکت، در گذشته به عنوان عامل افزایش یادگیری در نظر گرفته می شد، اما امروزه مشخص شده است که تا حدود۷۵ درصد وزن دانش آموز حین نشستن بر روی این ناحیه اعمال می شود وسفتی آن می تواند با بروز آسیب های چون التهاب بورس های این ناحیه همراه شود
  5. پشتی مناسب برای تکیه دادن با ارتفاع درست می تواند مانع از انقابض دائمی عضلات ناحیه پشتی و کمر شود که خود نقش مهمی در احساس راحتی و یادگیری دانش اموزان دارد.
  6. چیدمان کلاس می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت عضلانی- اسکلتی دانش آموز داشته باشد، در کلاس هایی با نیاز به تمرکز بالا چیدمان ردیفی و در کلاس هایی با حس مشارکت بالا چیدمان نعلی شکل یا دایره ای پیشنهاد می شود که این تغییر در نحوه نشستن باعث توزیع نیرو در بدن در زمان ها و موقعیت های متفاوت می شود و علاوه بر بهبود یادگیری، سلامت جسمانی دانش اموز را نیز فراهم می سازد.
    1. نشستن دانش اموزان با توجه به شرایط فیزیکی می تواند مانع از بروز بسیاری از دردهای عضلانی انان شود مانند:
    2. وقتی یک دانش اموزبلند قد در جلوی کلاس بنشیند برای استفاده پشت سری ها از تخته کلاس ، مجبور است قوز کرده و مستعد گرد پشتی شود.
    3. دانش اموز کوتاه قدی که پشت همکلاسی بلند قد خود نشسته، ناچار است به طرفین خم شود و یا حتا به اصطلاح گردن خود را بالا بکشد، تا بتواند از تخته استفاده کند
    4. دانش اموزی با ضعف بینایی اگر در انتهای کلاس بنشیند، مجبور است برای افزایش تمرکز عضلات گردن خود را منقبض کرده و در معرض گردن درد قرار گیرد.

*زینب واشقانی/ فیزیوتراپیست فدراسیون پزشکی ورزشی

۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید