اخبار

سرمایه‌گذاری هدفمند جهان برای سلامت/ «دوچرخه» راهی برای نجات بشر

سرمایه‌گذاری هدفمند جهان برای سلامت/ «دوچرخه» راهی برای نجات بشر
 سازمان ملل متحد با نامگذاری روز جهانی دوچرخه‌سواری، مسیری متفاوت را پیش روی دنیا قرار داد تا به سمت تغییر سبک زندگی شهرنشینی و سلامت انسانها و کاهش آلودگی هوا بروند.اتفاقا در کارخانجات بزرگ و فضاهای کارگری کشورهای صنعتی شرق آسیا نظیر ژاپن و چین دوچرخه حرف اول را برای امور داخلی مدیران و کارگران می زند. بنا به دعوت روزنامه آساهی شیمبون ژاپن در سال 87 از یک کارخانه صنعتی معروف در یوکوهاما بازدید کردیم و خیلی جالب بود که همان ابتدا به ما گفتند که اگر دوست دارید لذت ببرید بهتر است با دوچرخه بخش های کارخانه را ببینید. اول خود مدیرعامل و بعد سایرین سوار دوچرخه شدند و ما هم که خیلی رسمی رفته بودیم با کت و شلوار و لب تاب و ...وسایل را در ترکبند دوچرخه درون سبدی که تعبیه شده بود گذاشتیم و حین طی مسیر مدیرعامل با لبخند و خیلی راحت توضیح میداد و بخش های مختلف را به ما معرفی می کرد.

خط کشی مسیر برای دوچرخه، عابر پیاده و ماشین کاملا حکایت از نظم و انضباط داشت و زمانیکه همه بازدیدها تمام شد رفتیم دفتر مدیرعامل. فکر کردیم الان چند نفر خدمه برای پذیرایی وارد سالن کنفرانس می شوند ولی همان ابتدا مدیرعامل از فلاکس دوقلویی که روی میز خودش بود آب جوش بردااشت و نسکافه درست کرد و اشاره کرد که چایی و نسکافه هرچی دوست دارید خودتان بفرمایید. ساده و راحت. لیوان ها یکبار مصرف ولی قابل بازگشت به طبیعت بود و این را مدیرعامل توضیح داد.از جنس برگ نوعی درختان بومی درست شده.

همه اینها را عرض کردم تا به فرهنگ دوچرخه سواری در بین کارگران اشاره کنم.

در مجموعه بزرگ تفریحی ورزشی کارگران در سناگچین نیز کارکنان مجموعه با دوچرخه تردد می کنند و برای مهمانان نیز دوچرخه هایی در نظر گرفته شده که بسیار کاری پسندیده و درست است.

امیدواریم در کارخانجات بزرگ ما هم این فرهنگ همگانی شود و بجای تبلیغ این اسکوتر های برقی (البته درون سالن ها بناچار باید از آن استفاده کنند) روی استفاده از دوچرخه سواری تبلیغ شود و از همان ابتدا هم دوچرخه سواری یکی از رشته های مهم و اولیه ورزش کارگری بوده و هم اکنون نیز جزو اولویت هاست.

اما مقاله زیر هم جالب و خواندنی است:

خبرگزاری مهر :

  پیش از این دوچرخه سواران اروپا در یک روز در برخی شهرها جمع می شدند و به نوعی روز دوچرخه سواری را ارج می گذاشتند اما این بار نام روز دوچرخه سواری رسمی تر شده است. فروردین ماه سال جاری سازمان ملل متحد با ۱۹۳ رای کشورهای عضو خود از جمله ایران روز سوم ژوئن مصادف با ۱۳ خرداد ماه را به عنوان «روز جهانی دوچرخه سواری» اختصاص داد. نامگذاری رسمی این روز برای فعالین این رشته از جمله دوستداران محیط زیست بسیار با ارزش بود چرا که این روزها هوای اکثر شهرها به واسطه حضور بیش از پیش خودروها و آلاینده ها آلوده شده، شهرها خاکستری رنگ شده و هوا برای نفس کشیدن سخت تر می شود.

سازمان ملل با این باور به طرح روز جهانی دوچرخه سواری رای مثبت داده که اگر می ‌خواهیم با مشکلاتی مثل ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کم تحرکی شهروندان مبارزه کنیم باید شهروندان را تشویق کنیم که ضمن تغییر سبک زندگی از وسایل پر تحرک ‌تری برای حمل و نقل استفاده کنند. سازمان ملل امیدوار است که دولت ها بتوانند به بهانه نام این روز، فضا و بسترسازی بیشتری را برای توسعه دوچرخه سواری فراهم کنند تا شهروندان شهرهای بزرگ خودروهای خود را کنار بگذارند و به این رشته روی بیاورند.

 UCIدر گزارشی در سایت خود آورده است که باید نامگذاری این روز را جشن بگیریم. دیوید لاپارتین رئیس فدراسیون جهانی دوچرخه سواری در همین خصوص گفته: « من همه را تشویق می کنم تا در این روز تاریخی دوچرخه سواری کنند و جشن بگیرند. امیدوارم همان طور که در اهداف سازمان ملل آمده شاهد این باشیم که این ورزش سرگرم کنند بتواند باعث سلامتی افراد جامعه شده و زنان را قدرتمند تر کرده و مردم را به واسطه سلامتی که بدست می آورند خوشحال کند. ما از این اتفاق هیجان زده هستیم.»

دوچرخه، وسیله ای ارزان، ساده و کم هزینه و از آن سو فعالیتی محبوب برای دوستداران محیط زیست است. ورزشی که شهروندان مانند دوومیدانی و پیاده روی می توانند بدون نیاز به آموزش خاص و در همه سنین به آن مبادرت کنند.

بسیاری از شهرهای مختلف دنیا این روزها در حال پیشبرد برنامه هایی برای توسعه زیر ساخت های شهری برای استفاده بیشتر از دوچرخه هستند. روزهایی را به نام دوچرخه سواری در کشورشان ثبت کرده اند، سرمایه گذاری های متفاوتی انجام می دهند، مسیرهای خاص برای دوچرخه سواران تعبیه کرده و اقدام به طراحی شبکه های جاده ای در شهرها به صورت امن و در دسترس برای اهالی این رشته کرده اند با این وجود سرعت این برنامه ریزی در جهان به نسبت افزایش شهرنشینی و آلودگی های محیط زیستی کند است و در این بین اگر نگاهی به برنامه ریزی های صورت گرفته برخی از کشورها بیاندازیم سرعت ایران در این برنامه ریزی کندتر است.

دوچرخه سواری این روزها در دنیا منبعی از درآمد و شغل است. در اروپا دوچرخه سواری درآمدهای بالایی دارد و تنها در چند سال گذشته بیش از ۱.۶ شغل ایجاد کرده به طوریکه پیش بینی شده بیش از ۶۵۰ هزار شغل در بخش های مختلف از صنایع فولاد گرفته تا پلاستیک، چرم، الکترونیک و .. شکل گرفته است.

اگر نگاهی به برخی شهرها و کشورها بیاندازیم می بینیم که بسیاری از شهرهای بزرگ، گام های خوبی برای توسعه این رشته برداشته اند. از جمله این شهرها می تواند به کپنهاگ و آمستردام دانمارک و هلند اشاره کرد.

آماری از رتبه بندی شهرها و کشورهای مختلف در توسعه دوچرخه سواری در بین مردم

در شهرهای دانمارک و هلند تجربیات خوبی از دوچرخه سواری و فراهم آوردن شرایط مناسب برای رفت و آمد با دوچرخه به دست آمده و سرمایه گذاری در این بخش بالاترین میزان را دارد. نگاه این کشورها به این وسیله به حدی است که در دانمارک به ازای هر کیلومتری که با دوچرخه  طی می شود ۲۳ سنت سود برای جامعه کشورش بدست می آید از آن سو دوچرخه سواری به مقابله با استرس، سلامت جسمی افراد و کاهش تعداد خودروها نیز کمک کرده است.

امروزه تعداد ساکنان شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک که از دوچرخه برای رفت و آمدهای شهری استفاده می‌کنند به بیش از ۵۰ درصد رسیده و در آمستردام هلند این آمار ۴۸ درصد است. این دو شهر از مدعیان استفاده از دوچرخه در دنیا هستند به طوریکه پیش بینی شده در هلند؛ کشور دوچرخه ها بیش از ۱۸ میلیون دوچرخه وجود داشته باشد در حالیکه جمعیت این کشور به ۱۷ میلیون می رسد و حتی شهرهای مهم این کشور با معضل کمبود پارکینگ برای این وسیله روبرو هستند.

البته شهرهای دیگری همچون کرایست چرچ نیوزلند (شهر باغ ها) که بعد از یک زلزله در سال ۲۰۱۰ به دلیل خرابی زیاد معابر مردم برای تردد راحت‌تر به دوچرخه سواری روی آوردند. پکن پایتخت چین با جمعیتی چند ده میلیونی که مردم برای فرار از ترافیک به سمت دوچرخه رفتند. در شانگهای چین بزرگترین شهر این کشور که یکی از قطب های اقتصادی این کشور نیز می باشد بیشتر ترددها توسط دوچرخه صورت می گیرد.  در توکیو بالاترین استفاده از دوچرخه در رفت آمدهای شهری ثبت شده است. در استرالیا و در شهر کانبرا نیز مردم به تازگی به سمت رفت و آمد با این وسیله رفته اند. البته باز هم آمارها به کشورهای اروپایی نمی رسد.

در سال ۲۰۱۵، طی پرسشنامه ای تحقیقی گسترده از مردم و مسئولیندر خصوص وضعیت برخی از کشورها برای توسعه این رشته انجام گرفت که بخشی از نتایج آن در جدول زیر به صورت نمونه آورده شده است.

کشور هلند دانمارک مجارستان فنلاند آلمان چک استرالیا
سهم مشارکت (درصد) ۳۶ ۲۳ ۲۲ ۱۴ ۱۲ ۸ ۶
تعداد نفراتی که از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه استفاده می کنند(درصد) ۲۶ ۱۶(۲۰۱۰ الی۲۰۱۳) ۱۹
(۲۰۱۳)
۸
(۲۰۱۰ الی ۲۰۱۱)
۱۰
(۲۰۱۲)
۷
(۲۰۱۳)
۱.۵
(۲۰۱۰)
برنامه راهبردی طرح اصلی از سال ۱۹۹۰ بله بله از ۲۰۰۵  تا ۲۰۲۰ بله ۱۰ درصد تا۲۰۲- ۲۵ درصد مردم تا ۲۰۲۵ بله تا سال ۲۰۱۵
نام برنامه راهبردی - دانمارک روی دوچرخه شما برنامه ملی دوچرخه سواری از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ برنامه جامع ملی پیاده روی و دوچرخه سواری تا ۲۰۲۰ برنامه سالانه تکامل دوچرخه سواری تا ۲۰۲۰ برنامه ملی دوچرخه سواری از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ برنامه جامع تا سال ۲۰۱۵
سرمایه گذاری سالانه(میزان سرانه) ۴۱۰ میلیون یورو
(۲۴.۴ میزان سرانه)
۶۷.۵ میلیون یورو از ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۴
(۱۲ میزان سرانه)
۳.۷ میلیون یورو - - ۱۷ میلیون یورو
(۱.۶ میزان سرانه)
۲۷ میلیون یورو
(۲۰۰۷-۲۰۱۲)
(۳.۲ میزان سرانه)
سرمایه گذاری سالانه دولت(میزان سرانه) ۳۵ میلیون یورو (۲.۱ میزان سرانه) ۲۷ میلیون یورو
(۴.۸ میزان سرانه)
۰.۶۴
میلیون یورو
- ۹۳ میلیون یورو
(۱.۱۵ میزان سرانه)
۴ میلیون یورو
(۰.۳۸ میزان سرانه)
۴.۴ میلیون یورو
(۰.۵۲ میزان سرانه)

اگر نگاهی به ثبت تحقیق مورد اشاره بیاندازیم متوجه می شویم که بودجه قوی ترین ابزار سیاست عمومی برای توسعه دوچره سواری است. افزایش بودجه برای زیرساخت حمل و نقل فعال به این معنی است که رهبران شهرها بصورت عملی در رابطه با پیاده روی و دوچرخه سواری ورود می کنند. دولت ‌ها فضا و بستر لازم را فراهم می کنند تا شهروندان خودروهای شخصی را کنار بگذارند و به دوچرخه ‌سواری روی آورند.

حتی سیاستمداران نیز با کنار گذاشتن خودروهای خود، عاملی در تحریک مردم به عنوان رهبران فکری شده اند. شهردار وین از مترو استفاده می‌کند و استاندار یکی از بزرگترین ایالت‌های اتریش کارت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارد و هرگز سوار خودروی شخصی نمی‌شود همچنین مارک روته؛ نخست وزیر هلند، بوریس جانسون؛ وزیر امور خارجه انگلیس و امانوئل مکرون؛ رئیس جمهور فرانسه نیز با این وسیله تردد می کنند. ولادیمیر پوتین نیز به غیر از ورزش مورد علاقه رزمی اش دوچرخه سواری را دوست دارد. 

اما در ایران چه کارهایی برای توسعه این رشته صورت گرفته است؟ بیش از یک دهه است که در تهران شعار شهر انسان محور از سوی مسئولین شنیده شده اما هنوز زیرساخت های استفاده از این وسیله در هیچ کجای حمل و نقل عمومی شهر و حتی بسیاری از معابر تفریحی نیز به شکل گسترده فراهم نشده است و هر روز شاهد بیشتر شدن تعداد خودروها در خیابان های اصلی بوده و حتی موتورسیکلت ها پا را فراتر گذاشته و در معابر انسانی و پیاده روها حریم امن مردم را به خطر می اندازند.

در جایی که سازمان ملل امیدوار است که با توسعه دوچرخه سواری زنان و دختران جوامع نیز آسان تر از قبل به سمت این ورزش بروند در شهرهای بزرگ ما حتی دوچرخه سواران مرد نیز دیده نمی شوند. این عدم رشد و توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری نشان می دهد که سیاست گذاری های صورت گرفته در حوزه شهری در این خصوص تا به امروز به بن بست خورده و نتیجه نداده است. هزینه ها و برنامه ریزی ها کافی نبوده و کمترین سهم برای توسعه استفاده از این وسیله یا حتی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

مدتی است با دستور و ابلاغ وزارت ورزش و جوانان و دفتر محیط زیست این وزارتخانه شاهد اجرای پویش «سه شنبه های بدون خودرو» در کشور هستیم. کمپینی که با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌ سرنشین و تشویق شهروندان تلاش می کند تا مردم دست‌ کم در روز سه‌ شنبه به‌ جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌ های مفیدتری مثل دوچرخه‌ سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و حداقل استفاده از خودروی اشتراکی را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.

هیات های دوچرخه سواری کشورمان پیشروی اجرای این طرح در شهرهای خود هستند و وجود مشکلات عمده ای چون عدم زیرساخت های مناسب، نا ایمن بودن فضای شهری، عدم کاربری مناسب خیابان ها برای استفاده از این وسیله، عدم جانمایی مناسب در فضاهای عمومی و پارکها برای استفاده از این وسیله، عدم تبلیغ و آگاهی مردم و تغییر نگاه و روش زندگی مردم و عدم سرمایه گذاری مناسب دولت و خلف وعده دستگاه های اجرایی، عدم بهره مندی بانوان از این طرح در برخی از شهرها، باعث شده تا این برنامه هنوز نتواند به آن جایگاه واقعی خود برسد و این مسئله نیازمند همیاری مسئولین و سیاستگذاران و رسانه های ملی است. این در حالی است که در شهرهای مطرح جهان که دوچرخه سواری در آنها توسعه یافته، شاهد جداسازی مسیر عبور خودروها و دوچرخه ها در خیابان های اصلی و همراهی دولتمردان و مجریان گرداننده شهرها در آنها هستیم. 

دوچرخه سواران فعال در برخی از شهرهای ایران از جمله، تبریز ، اصفهان، البرز، تهران،کرمانشاه، نورآباد ممسنی هم به بهانه نامگذاری روز جهانی دوچرخه سواری گردهم آمدند و در اصفهان طوماری برای توسعه این رشته امضاء شد. با رسمی شدن «روز جهانی دوچرخه سواری» بارقه های امید برای توسعه این ورزش در کل دنیا زده شده و امید می رود که در آینده ای نزدیک شاهد پویایی بیشتر و گرایش مردم به حمل و نقل عمومی با این وسیله باشیم. 

سازمان ملل پس از نامگذاری روز سوم ژوئن به عنوان روز جهانی دوچرخه سواری اهدافی را برای کشورها و دولتها در این خصوص تعریف کرده است که برخی از آن به این شرح است: 

* در این راستا دولت ‌ها از این پس موظف هستند بسترهای لازم برای دوچرخه‌ سواری ایمن را برای شهروندان خود فراهم کنند.

* دوچرخه نماد حمل و نقل پایدار است و حامل یک پیام مثبت برای تولید و مصرف پایدار، علاوه بر این که تاثیر مثبتی بر آب و هوا نیز دارد.

* کشورهای عضو سازمان ملل را تشویق می کند تا توجه ویژه ای به فرهنگ دوچرخه سواری داشته باشند و استفاده از دوچرخه را در سیاست ها و برنامه ریزی های توسعه خود در سطح ملی، منطقه ای و جهانی داشته باشد.

* کشورهای عضو را تشویق می کند تا ایمنی جاده ها را بهبود بخشیده  و ساختار حمل و نقل پایدار را طراحی و اجرا کنند.

* با تاکید بر استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل سلامت شهروندان و عابرین پیاده را تضمین نمایند.

*  تشویق ذینفعان بر تاکید به استفاده از دوچرخه به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار و تقویت و آموزش.

* اصول تربیت بدنی به کودکان و افراد جوان، ترویج سلامت جامعه، جلوگیری از بیماری ها، افزایش قدرت تحمل، تسهیل پذیری اجتماعی و حمایت از فرهنگ صلح در سراسر جهان.

* کشورهای عضو را تشویق می کند تا بهترین شیوه ها و ابزار را برای استفاده بیشتر از دوچرخه در جوامع خود اتخاذ کرده و از ابتکار عمل برای سازماندهی فرهنگ دوچرخه سواری استفاده کنند.

*  در سطح ملی و محلی به عنوان وسیله ای برای تقویت سلامت جسمی و روحی استفاده کنند
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید