اخبار

ورزش در هوای بارانی ؛ بلی یا خیر؟

ورزش در هوای بارانی ؛ بلی یا خیر؟
در گذشته شاید با بارش باران ، مسابقات ورزشی لغو می شد یا برای جلوگیری از سرماخوردگی لباس گرم می پوشیدند اما هوای همین فصل پاییز که به یکباره مردم را از استراحت پای کولر به یک فضای گرم می کشاند ورزش کردن نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند که لذت آن چند برابر روزهای عادی است.

 

*اداره کل امور ورزشی کارگران

با تغییر شرایط جوی و کاهش دمای هوا این سوال شاید برای افرادی که عادت به ورزش صبحگاهی دارند پیش آید که آیا در هوای بارانی ورزش کنیم یا به سالن و فضای سرپوشیده برویم.

در گذشته شاید با بارش باران ، مسابقات ورزشی لغو می شد یا برای جلوگیری از سرماخوردگی لباس گرم می پوشیدند اما هوای همین فصل پاییز که به یکباره مردم را از استراحت پای کولر به یک فضای گرم می کشاند ورزش کردن نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند که لذت آن چند برابر روزهای عادی است.

اولا هوای تمیز در کلان شهرها همراه با ورزش استنشاق می کنید و ثانیا نهایتا یک کاور از جنس همان بادگیرهای معمولی اگر ابتدای دویدن و ورزش کردن تن خود کنید به مرور خودتان همان کاور را هم در می آورید.

در هر حال برای شما که عادت به ورزش در هوای آزاد دارید به هیچ عنوان توصیه به قطع ورزش کردن نمی شود و فقط نکاتی را اگر رعایت کنید حداقل اینکه فردا سرماخوردگی مانع از ورزش شما نمی شود و همکاران از دور و اطراف شما فاصله نمی گیرند چرا که اگر براثر بی دقتی در موارد ایمنی هنگام ورزش سرماخوردگی سراغتان بیاید تا یک هفته باید مراقب خود و اطرافیان باشید!

توصیه‌هایی برای دویدن در هوای بارانی

هنگامی که هوا بارانی است دویدن و ورزش کردن در هوای آزاد لذت بخش‌تر است. تنها باید نکات خاصی را برای دویدن در هوای بارانی رعایت کرد.

اگر هوای بارانی باشد به این معنا نیست که شما باید حتما در یک فضای بسته بدوید. حتی بیشتر مسابقات دو به دلیل باران لغو نمی‌شوند.

توصیه‌هایی برای دویدن در هوای بارانی:

1- کلاه لبه دار بگذارید

کلاه لبه دار برای دویدن در هوای بارانی بسیار مناسب است. با وجود این کلاه ها می‌توانید راحت مسیر خود را ببینید.

2- اگر هوا سرد است لباس گرم و چند لایه بپوشید

مهم‌ترین لایه لباسی است که نزدیکتر به بدن شماست. مطمئن شوید که این لایه از پلی استر یا COOL MAX ساخته شده است. این نوع پارچه عرق را دفع می‌کند و پوست را خشک نگه می دارد. لباس لایه خارجی باید در مقابل باد و آب مقاوم باشد. از لباس‌های ضد آبی که صیقلی هستند استفاده نکنید، زیرا رطوبت و گرما را نگه می دارند.

3- بیش از حد لباس نپوشید

یکی از اشتباه‌هایی که دونده به هنگام بیرون رفتن انجام می‌دهد بیش از حد لباس پوشیدن است. بیش از حد لباس پوشیدن بدن را خشک نگه نمی‌دارد. میزان لباس و لایه‌ها را به نسبت دمای بیرون انتخاب کنید.

4- از کیسه‌های بزرگ استفاده کنید

اگر مجبورید قبل از شروع مسابقه مدتی را در هوای بارانی منتظر بمانید، در یک کیسه بزرگ برای دست ها و سر حفره ایجاد کنید و آن را بپوشید. هنگامی که مسابقه شروع شد آن را در بیاورید.

5- در دید باشید

لباس‌ خارجی شما باید روشن باشد، زیرا در هوای بارانی دید رانندگان کمتر می‌شود.

6- ابتدا کفش‌های قدیمی خود را بپوشید

اگر می‌خواهید به یک مسابقه دو بروید، هنگام خارج شدن از خانه کفش‌های قدیمی خود را بپوشید و کفش و جوراب جدید خود را با خود ببرید. بدین شکل به هنگام مسابقه کفش و جوراب شما خشک می‌ماند.

7- سعی کنید پوست شما خراشیدگی پیدا نکند

اگر می‌خواهید برای مدت طولانی بدوید، بر روی قسمت‌هایی از بدن که می دانید معمولا خراشیده می‌شوند کرم بمالید تا از تاول یا خراشیدگی جلوگیری کنید.

8- از وسایل الکترونیکی خود مراقبت کنید

به هنگام بارش باران مراقب لوازم الکترونیکی خود باشید و آنها را در مکان خشک نگه دارید.

9- فقط بدوید!

به هنگام باران سخت‌ترین مرحله دویدن، شروع کار است. هنگامی که شروع کردید و بدن گرم شد از دویدن لذت خواهید برد.

10- بعد از دویدن کفش‌ها را خشک کنید

هنگامی که از دو در هوای بارانی برگشتد داخل کفش‌های خود را با روزنامه‌ پر کنید. روزنامه‌ رطوبت داخل کفش را می‌گیرد. بگذارید کفش چند ساعت در این حالت بماند تا کاملا خشک شود.

۲۲ مهر ۱۳۹۷ ۰۸:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید