اخبار

کرونا - کار و ورزش؛ با ورزش و حفظ فاصله ها سیستم ایمنی بدن را بالا ببریم

کرونا - کار و ورزش؛ با ورزش و حفظ فاصله ها سیستم ایمنی بدن را بالا ببریم
در هیچ یک از مقالات ورزشی جهان من ندیدم که به بهانه کرونا ورزش کردن به خصوص ورزش های سلامت محور را منع کنند.

*اداره کل امور ورزشی وزارت تعان کار و رفاه اجتماعی

اکنون کارگران زیادی این سوال را مطرح می کنند که مدتها خودمان را با ورزش تقویت کردیم تا در برابر هجوم طوفانهای مختلف عصبی و کاری واجتماعی مقاوم باشیم ولی به یکباره کرونا یک دیواری بین ما و ورزش کشیده و تقریبا از برگزاری ورزش های داخل سالن منع شده ایم و ورزش در محیط های باز هم یا امکان پذیر نیست و یا اگر امکانش باشد شرایط فراهم نمی شود.

آیا کرونا و ورزش نافی یکدیگرند یا می توان از ورزش برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا بهره گرفت.

***کرونا مانع ورزش نیست

در هیچ یک از مقالات ورزشی جهان من ندیدم که به بهانه کرونا ورزش کردن به خصوص ورزش های سلامت محور را منع کنند.

ضمن اینکه کرونا یک ویروس زودگذر نیست که بگوییم دو هفته همه فعالیت ها را تعطیل می کنیم و بعد شروع می کنیم.

***کرونا مهمان دو روزه نیست

کرونا وارد چرخه زندگی انسان شده و باید با آن ساخت اما راه حل مقابله با آن برای ورزشکاران کمی حساس تر است.

ورزشکاران حتی انهاکه فقط برای تندرستی روزانه دقایقی ورزش می کنند با دم و بازدم بسیار بالا امکان سرایت ویروس (هر ویروسی ) را بیشتر راز دیگران دارند.

***هنگام ورزش ماسک نزنید لطفا!

بنابراین مهمترین کار حفظ فاصله های معمولی است. سوال می شود که اگر ورزشکار هنگام ورزش ماسک بزند در تنفس دچار مشکل می شود ؛ جواب درست است و تنها راه برای ورزش های سلامت محور حفظ فاصله هاست. اگر فاصله حفظ شود و محیط باز یا بسته ای که برفرض کارگران می خواهند چند حرکت کششی و نرمشی انجام بدهند به خوبی ضد عفونی شود مشکلی به وجود نمی آید.

*** پزشک خودتان باشید

با وجود تمام این موارد هر فرد می تواند پزشک خودش باشد. اگر همین مواردی که در شرایط عادی رعایت می کنیم هنگام ورزش با حفظ فاصله (روی موضوع فاصله خیلی تاکید می کنیم) کار خود را انجام  دهند با بدنی آماده و روحیه ای بالا خیلی مقاوم تر می توانند کرونا را دور بزنند و یقینا بدن هرچقدر دارای سیستم ایمنی بالاتری باشد در برابر هر نوع ویروسی مقاوم تر خواهد بود.

بنابراین کارگران و کارکنان و پشت میز نشین ها دقت داشته باشند که ورزش های سلامت محور مثل حرکات کششی یا نرم و آهسته و درجا دگرم کردن بدن با حفظ فاصله مجاز است و بسیار هم مفید.

***نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی : استفاده از وسایل ورزشی عمومی توصیه نمی شود

در باره ورزش در مکان های عمومی و ورزش برای بانوان بانوان هم توصیه های جداگانه ای را خانم لاله حاکمی نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ارائه داده است که بسیار مفید است:

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی در توصیه‌های ورزشی به هموطنان برای پیشگیری از کرونا گفت: نباید در مکان‌های عمومی ورزش و از تجهیزات ورزشی مشترک استفاده کرد زیرا احتمال ابتلا به ویروس کرونا در چنین شرایطی وجود دارد.

***پارکها بهترین مکان برای ورزش است ولی با حفظ موارد بهداشتی

لاله حاکمی افزود: نباید در مکان های عمومی ورزش کرد البته پارک مکان خوبی برای انجام حرکات ورزشی است اما از آن جایی که از تجهیزات ورزشی در پارک ها به صورت مشترک استفاده می شود، توصیه این است که از انجام ورزش در مکان های عمومی پرهیز شود.

وی تصریح کرد: البته چنانچه فردی تمایل دارد در پارک یا باشگاه‌ها از وسایل و تجهیزات ورزشی استفاده کند، باید تجهیزات مورد استفاده را به طور کامل  ضدعفونی کرده و بعد استفاده کند، هر چند ممکن است این اقدام از عهده افراد عادی برنیاید، براین اساس توصیه میکنیم از تجهیزات مشترک استفاده نشود.

حاکمی تاکید کرد: ورزش به صورت پیاده‌روی در پارک ها توصیه می‌شود اما در جمع‌های گروهی و در مکان‌های بسته که دارای تهویه مناسب نیست، توصیه نمی شود همچنین در باشگاه ها حتما باید تهویه خوبی وجود داشته باشد و پس از استفاده فردی از هر دستگاه، باید ضدعفونی صورت گیرد یا از دستکش استفاده شود و سپس دستکش را در سطل زباله دردار بیاندازند.

****ورزش عامل حفظ ارامش و تقویت سیستم ایمنی است

به گفته وی، ورزش در مقابله با کرونا عامل حفظ آرامش و تقویت سیستم ایمنی است زیرا که باعث تعریق زیاد و تنفس در "دم" و "بازدم" قوی تر می‌شود اما باید تهویه سالم و فاصله بین افراد رعایت شود.

حاکمی، ورزش را به زنان باردار هم توصیه کرد و گفت:  به دلیل حساس بودن دوران بارداری، نیاز به مراقبت بیشتر است پس توصیه های پیشگیرانه و نکات بهداشتی باید بیشتر در نظر گرفته و عمل شود.   

***وررش و بارداری

نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی اضافه کرد: ورزش در این دوران باید انجام شود زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی و همچنین حفظ آرامش می شود،  توصیه می کنیم افرادی که با ورزش رفاقتی ندارند حتما ورزش ملایم را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

حرفه ای ها مراقب افت سیستم بدنی باشند

حاکمی ادامه داد:  افرادی که به نوعی ورزشکار هستند، اگر ورزش را ترک کنند باعث اُفت وضعیت بدنی آن‌ها از نظر جسمی،  عضلانی و روانی می شود. براین اساس ورزش کردن در کنار حفظ نکات بهداشتی عامل افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس و اضطراب است.

 

۷ تیر ۱۳۹۹ ۰۹:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید