اخبار

حرکات کششی و تاثیر آن بر سلامت جسم و تناسب اندام

حرکات کششی و تاثیر آن بر سلامت جسم و تناسب اندام
فعالیت های کششی را می توان همه جا، در محل کار - منزل، اداره، در سفر، و بدون نیاز به تجهیزات خاص انجام داد. از این رو این حرکات برای تمامی عزیزان کارگر توصیه می شود چون نه وسیله خاصی مورد نیاز است و نه نیاز به فضا و زمان محدود و مشخصی دارد.

فعالیت های کششی را می توان همه جا، در محل کار -  منزل، اداره، در سفر، و بدون نیاز به تجهیزات خاص انجام داد.

از این رو این حرکات برای تمامی عزیزان کارگر توصیه می شود چون نه وسیله خاصی مورد نیاز است و نه نیاز به فضا و زمان محدود و مشخصی دارد.

انجام چند حرکت کششی در طول روز می تواند جلو بسیاری از امراض و عوارض ناشی از کارهای سخت و یکنواخت را بگیرد.

خانم دکتر لاله حاکمی نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی نگاهی دارد به فواید ورزش کششی در بین آحاد مختلف مردم جامعه  که در ادامه می خوانید.

فعالیت های منظم کششی برای بدن این فواید را دارد:

·         افزایش انعطاف پذیری

·         آسان تر شدن فعالیت های روزانه

·         بهتر شدن دامنه حرکات مفاصل

·         بهبود گردش خون

·         کمک به حفظ پوسچر مناسب 

·         کاهش بروز آسیب بالاخص در صورت سفتی عضلات و مفاصل

اصول کشش:

·         گروه های عضلانی بزرگ را مورد هدف قرار دهید: بر روی عضلات پشت ساق پاها، ران ها، لگن، کمر، گردن و شانه ها تاکید کنید . همچنین عضلاتی را که در کار یا تمریناتتان بیشتر نیاز دارید، مورد توجه قرار دهید.

·         ابتدا بدنتان را گرم کنید. حرکات کششی بر روی عضلاتی که گرم نشده باشد، احتمال بروز آسیب را افزایش می دهد. می توانید 5 دقیقه راه بروید یا آرام درجا قدم رو بروید.

·         بعد از فعالیت های ورزشی خود حتماً حرکات کششی را در نظر داشته باشید. در این زمان، عضلات و بافت های همبند بیشترین ظرفیت کشش را دارند.

·         از کشش ملایم شروع کنید.

·         هر حرکت کششی را حدود 10 تا 30 ثانیه نگاه دارید. کشش ایمن بافت ها احتیاج به زمان دارد. به تدریج زمان کشش را تا 60 ثانیه افزایش دهید.

·         حرکات کششی را برای هر دو طرف بدن به شکل قرینه انجام دهید.

·         کشش نباید موجب درد در شما شود. اگر احساس درد یا آسیب داشتید، به نقطه ای باز گردید که در آن احساس درد ندارید و نگاه دارید.

·         در حین انجام کشش خود را ریلاکس کنید و آزادانه نفس بکشید.

·         در حین انجام حرکات کششی، نفس خود را حبس نکنید.

·         پس از حمام یا دوش آب گرم هم حرکات کششی را انجام دهید.

·         قبل از پایین آمدن از تخت، دست ها را بالای سرتان ببرید و از نوگ انگشتان دست تا نوک انگشتان پایتان را بکشید.

·         کلاس های ورزشی مثل یوگا و تای چی هم بر فعالیت های کششی تاکید دارند.

تذکر: فعالیت های کششی را می توان همه جا، منزل، اداره، در سفر، و بدون نیاز به تجهیزات خاص انجام داد اما اگر بافت های شما از قبل آسیب دیده باشد، ممکن است لازم باشد شیوه تمرین خود را تغییر دهید. در این صورت لازم است با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

�شد، ممکن است لازم باشد شیوه تمرین خود را تغییر دهید. در این صورت لازم است با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

 

۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۲۳
فدراسیون پزشکی ورزشی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید