اخبار

آموزشی/ راه و رسم استفاده از تردمیل خانگی

آموزشی/ راه و رسم استفاده از تردمیل خانگی
ورزش کردن با تردمیل فواید زیاد و البته راه و رسمی دارد که هر فرد باید قبل از استفاده بخوبی بداند.

مراقب باشید، هنگام استفاده از تردمیل بدن در حالت خوبی قرار داشته باشد تا دچار مشکلات عضلانی نشوید. حالت مناسب سر از اهمیت ویژه‌ برخوردار است و نگاه باید به سمت جلو باشد. اگر هنگام استفاده از تردمیل تلویزیون تماشا می‌کنید، ‌ آن را در جای مناسب قرار دهید تا ناخودآگاه گردن به سمت نامناسبی نچرخد. دست‌ها را به آرامی مشت و طوری حرکت کنید تا بازوها در کنار بدن حرکت آونگی داشته باشند.

 بهترین حالت زمانی ایجاد می‌شود که شکم بخوبی منقبض شده‌باشد. تنفس نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روی نفس‌های خود متمرکز شوید و گهگاهی نفس‌ عمیق بکشید. مانند معمول و آن‌طور که برایتان راحت است، قدم بردارید. برخی به اشتباه تصور می‌کنند، بهتر است روی تردمیل با قدم‌های کوتاه یا بلند راه بروند.

چه سرعتی، چه زمانی؟
 

سرعت و زمان استفاده از تردمیل با توجه به شرایط بدنی هر فرد متفاوت است. ورزش را با سرعت آهسته آغاز کنید و در انتها با سرعت کم به پایان برسانید.

 گاه استفاده نابه‌جا از تردمیل می‌تواند سلامت را به خطر بیندازد. برای برخی افراد ضروری است تا برنامه مخصوص خود را از متخصص طب ورزشی دریافت کنند تا محدوده ضربان قلب آنها مشخص شود، اما در مواردی که محدوده ضربان قلب توسط متخصص تعیین نشده، برای اطمینان از سرعت مناسب می‌توانید تست تنفس انجام دهید؛ اگر هنگام دویدن یا راه رفتن روی تردمیل بتوانید سه کلمه بگویید و بعد نفس عمیق بکشید، به این معناست که سرعت مناسبی دارید.

 به طور کلی افرادی که سلامت جسمانی کامل دارند و از تردمیل استفاده می‌کنند، می‌توانند روزی نیم ساعت و با شیب صفر درجه روی تردمیل راه بروند.

 پوشیدن کفش ورزشی مناسب نیز بسیار مهم است و می‌تواند از بروز آسیب‌ احتمالی به ستون فقرات پیشگیری کند.

مراقبت‌های حین ورزش

اگر سالم هستید و در حین استفاده از تردمیل دچار افت فشار خون می‌شوید، به ورزش ادامه ندهید و به پزشک مراجعه کنید. گاه افت فشار خون به دلیل تغدیه نامناسب اتفاق می‌افتد و به‌راحتی حل می‌شود.

افرادی که به بیماری‌های مزمن قلبی، دیابت یا پرفشاری خون دچار هستند، باید پیش از شروع ورزش با متخصص پزشکی مشورت کنند.

 به طور کلی، اگر بیماری خاص یا درد مزمن زانو ندارید، می‌توانید با خیال راحت از تردمیل استفاده کنید.



تردمیل یا دوچرخه ثابت؟

هر کدام از این وسایل مزایا و معایبی دارند. تردمیل همان الگوی راه رفتن روزانه است که می‌توان مسافت طی شده، میزان کالری سوزانده‌شده و ضربان قلب را به‌راحتی سنجید و از همین رو وسیله ورزشی مناسبی است.

 از طرفی میزان استفاده حداکثر اکسیژن که شاخص مناسبی از استقامت قلبی‌ ـ عروقی است، هنگام استفاده از تردمیل بیش از دوچرخه ثابت است.

 کسانی که مشکلات زانو دارند، بهتر است از دوچرخه ثابت و متحرک استفاده نکنند. البته نمی‌توان این نسخه را برای همه افراد پیچید و در مواردی با تنظیم ارتفاع زین دوچرخه به نحوی که هنگام استفاده از آن زانو خم نشود، بی‌ضرر است. در بیشتر موارد برای افرادی که زانو درد دارند، وزش‌ پیاده‌روی و شنا توصیه می‌شود ... افرادی که قصد دارند عضله‌های چهار سر ران، لگن و ساق‌ را تقویت کنند، می‌توانند از دوچرخه استفاده کنند.

*فدراسیون پزشکی ورزشی  (دکتر احمد باقری مقدم )

۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید